Hakukoneoptimoinnin perusteita WordPressillä

Hakukoneoptimointi eli SEO ei ole rakettitiedettä. Opi, miten parannat sivustosi näkyvyyttä.

Moni luulee SEO:a edelleen myyttiseksi asiaksi, joka vaatii jos jonkinlaisia taikatemppuja. Resepti on selkeä: mieti mikä on sivustosi pääkohderyhmä ja tee sisältöön pientä säätöä sen mukaan.

Käymme tässä oppaassa läpi SEO:a perustasolla ja opetamme ottamaan hyöty irti Yoast SEO-lisäosasta. Yoast SEO:lla voit määrittää sivukohtaisesti hakukoneille näkyvän sivuotsikon ja metakuvauksen sekä määrittää somekanaviin jakokuvat ja tekstit.

Search Engine Optimisation eli suomeksi hakukoneoptimointi

Ajatellaan, että yrityksesi tekee kodinkonekorjauksia Tampereen alueella ja lähiympäristössä. Tällöin kohderyhmääsi kuuluvat henkilöt ja yritykset, joilta on mennyt kodinkone rikki ja jotka ovat Tampereen alueelta.

Mieti, minkälaisilla hakusanoilla he etsisivät palveluita hakukoneella eli ’googlettamalla’? Luultavasti he hakisivat esim. sanoilla jääkaappi korjaus tampere, jos jääkaappi on mennyt rikki. Tällöin sivullasi olisi hyvä olla maininta hakusanoissa olevista sanoista.

Tärkeimmät asiat optimoinnissa ovat sivun otsikko ja metakuvaus. Näitä voidaan muokata sivukohtaisesti Yoast SEO:n laatikossa. Sivun otsikkoa klikkaamalla pääset muokkaamaan Googlessa näkyvää sivun otsikkoa ja niin sanottua metakuvausta.

Sivun otsikon ja metakuvauksen määritys Yoast SEO:lla

Ylläolevassa esimerkissä olemme optimoineet sivun otsikon ja metakuvauksen siten, että pääkohderyhmänä on jääkaappien tai pakastimien korjausta Tampereella etsivät henkilöt.

Huomasit kuvassa ehkä myös kohdan kestolinkki? Kestolinkkiä ei yleensä tarvitse muuttaa, koska WordPress osaa oletuksena rakentaa hyvän kestolinkin sivun otsikon mukaan.

Kenttien alla olevat vihreät (optimaalinen pituus) ja punaiset (pituus ei vielä ole paras mahdollinen) palkit kuvaavat merkkien määrää otsikossa ja metakuvauksessa. Ylläolevassa esimerkissä metakuvaukseen olisi voinut kirjoittaa vielä hieman lisää.

Samalla kun sivua muokataan, Yoast SEO analysoi sivun sisältöä ja antaa palautetta. Näet tämän kaiken Yoast SEO laatikon alaosassa. Analyysi osaa ilmoittaa esim. seuraavia asioita:

  • Avainsanaa ei esiinny sivun otsikossa
  • Metakuvausta ei ole annettu
  • Sivulle ei ole ladattu kuvia
  • Tekstissä ei ole väliotsikoita
  • Otsikko ja metakuvaus ovat liian lyhyitä

Analyysiin kannattaa suhtautua varauksella, sillä Yoast SEO olettaa, että koko sivun sisältö tulee Editor-kentästä. Esim. blogikirjoituksissa asia on näin, mutta jos sivulla on käytössä hiemankin monimutkaisempi rakenne, sisältö tulee monesta eri kentästä ja Yoast SEO ei osaa tulkita niitä.

Hyviä SEO-käytäntöjä

Näihin voit sivuston toimituksen jälkeen vaikuttaa itse:

  • Optimoi sivun otsikko ja metakuvaus sekä avainsana(t)
  • Optimoi sivulle lisättävät kuvat. Älä missään tapauksessa lataa 5MB:n tai suurempia kuvia näytettäväksi sivulla – mahdollinen asiakas katoaa sillä aikaa, kun odottaa kuvan latautuvan
  • Käytä fiksusti h1-otsikoita – mieluusti vain kerran
  • Lisää kuviin ALT-tekstit
  • SEO = sisältö – pyri tuottamaan uutta sisältöä säännöllisesti ja jaa niitä sosiaalisiin kanaviin. Mitä enemmän saat sisääntuovia linkityksiä, sen parempi!

Lue myös

Oppaat

Vinkkejä kieliversioinnin hallintaan

Oppaat

Suojaudu roskaviesteiltä lomakkeissa

Oppaat

Miten lisätään Youtube-video WordPress-sivulle?

Oppaat

Nopeuta päivittämistä pikamuokkauksella ja massatoiminnoilla

Oppaat

Miten tehdään kieliversiointi Polylang-lisäosalla?

Oppaat

Menun ylläpito

Ota yhteyttä

Tarvitsetko lisätietoja? Heräsikö kysyttävää?

Tästä eteenpäin!